متقی:

دشمن می‌خواهد مانع "تصمیم گیری راهبردی" ایران شود/ عامل  "قدرت" در عرصه بین الملل تعیین کننده است

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران عامل  "قدرت" را در سیاست بین الملل تعیین کننده دانست و گفت: دشمنان بدنبال این هستند که ایران را از تصمیم گیری راهبردی دور کنند.
کد خبر: ۹۴۶۵۴۲۲
|
۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۵

دشمن می‌خواهد مانع
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج، نشست تخصصی بررسی «ابهام در آینده برجام و تاثیر آن در معادلات بین المللی» صبح امروز در سالن جلسات "معاونت بین الملل" سازمان بسیج مستضعفین برگزار شد. برگزاری این نشست با حضور ابراهیم متقی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران همراه بود. متقی در این نشست طی سخنانی اظهار داشت: تحقق امنیت ملی در شرایط و فضایی حاصل می‌شود که نسبت به پدیده‌ها شناخت داشته باشیم.

جهاد شناخت بر جهاد تبیین مقدم است
وی با اشاره به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه "جهاد شناخت بر جهاد تبیین مقدم است"، گفت: موضوع شناخت یک امر دیرین در تصمیم گیری، سیاست گذاری و تعیین راهبرد است. در جنگ اول از همه باید خود  و قابلیت ها‌ی خود را شناخت و سپس باید نسبت به دشمن شناخت پیدا کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در خصوص جهاد شناخت و جهاد تبیین گفت:ما باید واقعیت‌های شناختی خودمان را تقویت کنیم. نظام بین‌الملل در وضعیت آنارشی قرار دارد و در این فضا هر بازیگری تلاش می‌کند که قدرتش را علیه دیگری به کار می‌گیرد.

متقی با بیان اینکه کشوری که در فضای بحران‌های منطقه‌ای و راهبردی قرار دارد اگر عقلانیت لازم را در دستور کار قرار ندهد که نمی‌تواند در این فضا قدرت خود را حفظ کند، خاطرنشان کرد:  با توجه به تنهایی ژئوپلیتیکی و مظلومیت راهبردی ایران، در این  فضای آنارشی که "جنگ همه علیه همه" است، اما در خصوص ایران این جنگ،  "جنگ همه علیه ما" است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: منافع ملی باید منجر به افزایش قدرت در فضای رقابتی شود و در مورد فضای ما نشانه‌هایی از تهدید مضاعف وجود دارد. برخی از مقامات کشور مواضعی که استفاده می‌کنند مواضع خطابه‌ای است و ما باید مباحثمان را دقیق و راهبردی انتخاب کنیم و پشتوانه کلاممان باید تئوری تاریخ و تحلیل باشد. پشتوانه یک مقام رسمی کشور باید اراده قدرت و کنش باشد.

وی وضعیت موجود ایران را  یک نوع مقابله همه جانبه برای محدود سازی قدرت ایران در منطقه خواند و گفت: برای اینکه ایران را در محیط منطقه‌ای ضعیف کنند سعی می‌کنند مشروعیتش را در داخل کاهش بدهند. باید درک دقیقی در رابطه با تهدیدات علیه خودمان داشته باشیم و از آنجا که تهدید‌های علیه ایران عمدتا تهدیدات ترکیبی هستند که  بعدی از آنها رسانه‌ای، تاکتیکی، اجتماعی و سیاسی است.

متقی با اشاره به برجام و الگو های مختلف در ارتباط با آن تصریح کرد: مثلا آقای جواد ظریف در برجام سازش را در پیش گرفت و همیشه معتقد بودند که آنچه را که رئیس جمهور از آن پشتیبانی کند، ادامه خواهد داشت. اطمینان بخشی آقای ظریف به چه دلیل اعتبار ندارد؟ به این دلیل که مشکلی که وجود دارد، مشکل قالب شناختی است و به همین دلیل حضرت آقا تاکید دارند که جهاد شناخت به جهاد تبیین مقدم است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تاکید کرد: تاکتیکی که آمریکایی‌ها در باره ظریف به کار گرفتند با تاکتیگی که امروز در مقابل ایران در نظر گرفته اند متفاوت است. آن‌ها مذاکره را در حالت تعلیق گذاشته اند که ایران با فشار اقتصادی بیشتر روبرو شود و می‌خواهند که بخشی از قدرت ایران را کاهش دهند.

دشمن می‌خواهد مانع
دشمن می خواهد مانع "تصمیم گیری راهبردی" ایران شود
وی با بیان اینکه همین امروز در مجمع عمومی سازمان ملل آمریکایی‌ها بدنبال این هستند که در یحث حقوق بشر پرونده  ایران را به شورای امنیت ببرند، یادآور شد: مسئله‌ای که درباره ایران دارند این است که در قالب تحریم‌های جدید پرونده ایران را به شورای امنیت ببرند و افکار عمومی جهان را در وضعیتی قرار دهند که اقدام ایران را خلاف با حقوق بشر نشان بدهند. آن‌ها بدنبال اینند که ایران را از تصمیم گیری راهبردی دور کنند.

متقی در خصوص تلاش غربی ها در راستای بهم زدن مشروعیت ایران گفت: برخی از افرادی که در تجمعات حضور دارند فحش  و ناسزا های ناموسی می‌دهند که افراد انتظامی یا بسیجی عصبانی شوند و استراتژی طرف مقابل این است که بین حکومت و مردم تفرقه بیاندازد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه ما در شرایط فعلی باید راهبرد دشمن را بدانیم، مطرح کرد:  راهبرد دشمن در ارتباط با مسائل هسته‌ای وقفه است و بخش عمده‌ای از این راهبرد های دشمن  ماهیت اقتصادی دارند.

وی غربی ها را به شدت بی رحم و صبور خواند و گفت: در نتیجه اهدافشان را مرحله به مرحله پیگیری می کنند و از ابزار های چندگانه بهره می گیرند. هزینه های مقاومت کمتر از هزینه های سازش است که یک جمله است که توسط مقام معظم رهبری تبیین شده است. 

 عامل  "قدرت" در سیاست بین الملل تعیین کننده است
متقی عامل  "قدرت" را در سیاست بین الملل تعیین کننده دانست و افزود: امروز دیپلماسی ما نباید دیپلماسی اشتیاق و انکار باشد، بلکه باید دیپلماسی قدرت باشد. آژانس بین المملی هسته ای به موجب اینکه ما پادمان هسته ای را پذیرفته ایم باید نظارت داشته باشد و ما در چهارچوب همان پادمان عمل می کنیم. اگر می خواهد که پروتکل الحاقی صورت گیرد،  این نکته  به برجام بر می گردد. اگر می خواهند که  به تعهدات پروتکل الحاقی توجه داشته باشیم، به موازات  آن باید  تحریم ها هم برداشته شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: باید صراحت داشته باشیم و با ترسیم هدف آیندمان ببینیم که فشارهای جهان غرب به چه شکل خواهند بود.

 

ارسال نظرات